Op het Twinkle Marketplaces Event verschijnt een onafhankelijk overzicht van 25 grote marketplaces in Europa. Wat hebben zij Nederlandse ondernemers te bieden?
Dat marketplaces aan een opmars bezig zijn, behoeft geen betoog. Steeds meer retailers en merken gebruiken ze om hun verkopen te stuwen, in binnen én buitenland. Maar waar te beginnen? Welke partij doet wat, en waar?
Kan ik direct beginnen met verkopen, of heb ik een lokale KvK-registratie nodig? Zijn er startkosten aan opname verbonden, gelden er servicenormen? Kan mijn voorraad realtime worden gekoppeld? Kan de marketplace andere prijzen hanteren dan ik zelf doe? Hoe hoog is de commissie? Kan ik producten promoten binnen het platform?
Om orde te scheppen in het digitale speelveld publiceert Twinkle binnenkort de eerste ‘Marketplace Matrix’, een overzicht van services en voorwaarden van 25 brede marktplaatsen. Ze zijn actief in verschillende windstreken van Europa en hebben met elkaar gemeen dat consumenten er producten kunnen aanschaffen. Op al deze platforms kunnen Nederlandse bedrijven zich aansluiten.
Voor de matrix heeft Twinkle de hulp ingeschakeld van het Centre for Market Insights. Dit onderzoekscentrum van de Hogeschool van Amsterdam is al jarenlang partner bij de totstandkoming van de Twinkle100. Lector online ondernemen Jesse Weltevreden zal de onderzoeksbevindingen presenteren op het Twinkle Marketplaces Event, op dinsdag 29 oktober aanstaande. Bezoekers van het event krijgen de resultaten mee naar huis.
Dit is een artikel van Twinkle magazine