Tekst: Arjan van Oosterhout
Het was de zomer van Takeaway.com, dat fuseerde met Just Eat. Kort voor het concentratiebericht werd duidelijk dat Thuisbezorgd.nl, het vlaggenschip van Takeaway.com, ervaring opdoet met een nieuw verdienmodel.
In dat model kunnen restaurants een hogere positie op de bestelsite kopen. Afhankelijk van de hoeveelheid plaatsen die een restaurant wil stijgen, betaalt de horecaondernemer vijftig cent tot negen euro per order.
Het tekent de groeiende macht van platforms. Toen Thuisbezorgd.nl zijn commissie eerder verhoogde van 12 naar 13 procent, liet oprichter Jitse Groen al doorschemeren dat het best nog eens meer zou kunnen worden. Over nieuwkomers die nog niet de helft van de genoemde commissie rekenen, hebben we sindsdien maar weinig meer gehoord.
Consumenten zijn vooralsnog blij met de aanbodbundeling, getuige de aanhoudende populariteit van Thuisbezorgd.nl en van productmarktplaatsen. Uit onderzoek van Wunderman Thompson Commerce blijkt dat Nederlanders zeer te spreken zijn over marketplaces; ze vinden er wat ze zoeken, kunnen makkelijk prijzen vergelijken et cetera. Op alle onderzochte punten scoren marktplaatsen beter dan websites van retailers en merken. Wat moeten die retailers en merken met die kennis? Een lastige vraag, die centraal staat op het Twinkle Marketplaces Event, eind oktober voor het eerst geprogrammeerd.
Voor sommige online verkopers is de aansluiting op marktplaatsen een no-brainer, voor andere juist niet. Heeft het zin zelf een marktplaats te starten? Het antwoord is niet eenduidig te geven. In de opmaat naar het event is ons één ding wel duidelijk te geworden. Platformisering vraagt, meer dan ooit, om plaatsbepaling.
Deze bijdrage verscheen eerder als hoofdredactioneel commentaar in Twinkle 7-2019.