Jacintha de Graaf (Zalando) over marktplaatsen
29 oktober spreekt Jacintha de Graaf, regional lead Benelux van Zalando, op het Twinkle Marketplaces Event. Over, natuurlijk, marktplaatsen en de samenwerkingen met partners. Hoe wil Zalando ‘the starting point for fashion’ worden?
Jacintha de Graaf: ‘We beseften na jaren van groei dat als we nog meer willen groeien, we niet alleen waarde moeten creëren via onze webshop, maar ook met bijvoorbeeld onze diensten. Onze strategie moet ervoor zorgen dat alle spelers binnen de mode-industrie op ons platform te vinden zijn. Met het bouwen van Europa’s belangrijkste mode-infrastructuur kunnen we structureel efficiënter voor onze partners worden. We hebben inmiddels de basis gelegd en zetten nu vol in op verdere ontwikkeling.
‘Het startpunt moet de bestemming worden, consumenten moeten als vanzelf naar ons komen als ze kleding of schoenen willen kopen. We hebben inmiddels 400.000 producten van meer dan 200 merken, dus we zijn op de goede weg.’
‘Als ik denk aan de toekomst van e-commerce en marktplaatsen, vermoed ik dat op termijn de modemarkt minder gefragmenteerd wordt. Dat er enkele spelers zijn die afzonderlijk aanzienlijke marktaandelen hebben. Er is nu zoveel online aanbod in zoveel diverse categorieën, dat het voor consumenten soms een ware zoektocht is. Marktplaatsen zijn perfect om overzicht in het aanbod te bieden. We zien nu al dat consumenten dagelijks ongeveer zes tot zeven apps checken voor als ze iets specifieks zoeken. Willen ze muziek, dan gaan ze naar Spotify, willen ze entertainment: dan is daar de Netflix-app. Zalando moet dé bestemming voor mode worden.
‘De digitalisering, technologie en apps krijgen een nog grotere impact op onze leven. Hoe we winkelen, hoe we eten bestellen, naar muziek luisteren, op vakantie gaan en communiceren, dat alles is de afgelopen tien jaar al zo veranderd. Digitalisering gecombineerd met veranderend consumentengedrag en -behoeften heeft geleid tot die groei in online shoppen. En die ontwikkeling zal door blijven gaan, met nog meer integratie tussen offline en online. Maar uiteindelijk is het aan de consument waar hij of zij de producten wil kopen. Wij zijn daar dienend in. Het is wel onze ambitie om alle relevante spelers in de mode-industrie met elkaar te verbinden. Een voorbeeld van die ambitie is ons Connected Retail-programma. Hierin werken we off- en online met partners samen en maken we gebruiken van elkaars expertise.
‘Partners die meedoen aan het programma kunnen voorraden in hun magazijnen en lokale winkels digitaal verbinden met het platform via software van Zalando. Voor consumenten betekent dit dat producten beter beschikbaar zijn en ze sneller worden geleverd. Inmiddels hebben we 1.300 fysieke winkels die bij dit Zalando-platform zijn aangesloten en er komen er steeds meer bij. We zijn er in 2018 in Duitsland mee begonnen en hebben het eind 2018 in Nederland geïntroduceerd. De feedback die we terugkrijgen van Nederlandse retailers is positief.’
‘Het is noodzakelijk als je nieuwe kansen wilt benutten. Ondernemingen hebben via een marktplaats toegang tot veel meer consumenten dan als ze alleen via hun eigen webshop verkopen. Neem het Zalando Partner-programma: retailers die daarbij zijn aangesloten kunnen meer dan 28 miljoen mensen bereiken. En met Zalando Fulfillment Solutions bieden we hun logistieke diensten en zorgen we ervoor dat de producten die zij in onze shop verkopen bij de klant terechtkomt.’
‘Dit jaar bestaat Zalando 11 jaar en we zijn uitgegroeid van een webshop tot het grootste Europese platform als het om mode en lifestyle gaat. Wat betekent dit voor klanten en partners? Door te vertellen over onze platformstrategie, hoop ik mensen te inspireren.’
Wil je meer weten over marketplaces en wil je weten wat Jacintha te vertellen heeft? Kom dan op 29 oktober naar het Twinkle Marketplaces Event en bestel hier je ticket.
Dit is een artikel van Twinkle.