Het is hét e-commerce thema van dit moment: platformisering, dat in de online wereld gestalte krijgt op marktplaatsen ofwel marketplaces, in goed Nederlands. Hun aanzuigende werking biedt voor- en nadelen voor online verkopers, die er nieuwe klanten kunnen bereiken en steeds vaker diensten aan kunnen uitbesteden. Waardoor ze zichzelf op hun aanbod kunnen concentreren, waar verlies aan regie en eventueel data dan weer tegen moet worden afgewogen.
Over die afwegingen gaat het eind oktober in Utrecht. Op het podium komen (Twinkle100-)retailers en merken vertellen over hun platformstrategie, in afzonderlijke presentaties en in de vorm van een panel. We zullen het Nederlandse marktplaatslandschap in kaart brengen, zodat bezoekers naar huis gaan met kennis over de verschillende marketplaces en diensten die hun ter beschikking staan. Ook besteden we aandacht aan bedrijven die zelf de deuren hebben geopend voor derde partijen, op grote of minder grote schaal, of die zich juist helemaal afzijdig houden als het gaat om marketplaces.
De dag zal worden afgetrapt met een wake-up call van Cor Molenaar, die in zijn recente boek beschrijft waarom en hoe platformisering de retailwereld verandert. En wat retailers en merken daarmee moeten. De bijzonder hoogleraar verwacht dat veel webwinkels een slapend bestaan gaan leiden en dat er maar ongeveer zo’n duizend zullen overleven. Welke?
Lees ook: Cor Molenaar over overleven in de platformeconomie
Tot de bevestigde sprekers behoort verder Jacintha de Graaf van Zalando, dat over vijf jaar 40 procent van de omzet via zijn partnerprogramma wil boeken. Marc O’Polo was onlangs de eerste retailer in Nederland die Zalando-orders vanuit fysieke winkels gaat verzenden.
Lees ook: Zalando: alle ballen op het platform
John Lin, business developer bij bol.com, brengt vanuit zijn Nederlandse-Chinese achtergrond, internationaal perspectief aan op het event. Wat zijn innovaties en trends in Azië? En hoe kun je daar als Nederlandse verkoper je voordeel mee doen?
Twinkle Marketplaces Event
Het vindt plaats op dinsdag 29 oktober in Utrecht. Wie vóór 1 augustus een ticket koopt, ontvangt het nieuwe boek van keynote speaker Cor Molenaar cadeau.